Miért mondjak népmesét
A mese gyönyörködtet, mint bármely művészeti alkotás: a világ dolgait a művészet eszközeivel és hatóerejével ragadja meg, így hat az érzelmeinkre, összekapcsolódik élményeinkkel, tapasztalatainkkal. Segít abban, hogy egy időre kiemelkedjünk a mindennapok szürkeségéből, unalmából, gondjaiból, belépjünk a csoda, a „minden lehetséges” birodalmába. A mesében megjelenik a szép és a rút, az igazság és a hamisság, veszély, küzdelem, a hős bukása és megigazulása. A mese szórakoztat. A történetek hallgatása, az izgalmas és fordulatos kalandok, próbatételek, küzdelmek fölszabadítják a képzeletet. A mesehallgatás remek időtöltés, ráadásul – a meseolvasással szemben (amelynek, jelentőségét nem szeretném kisebbíteni) – a mesemondáshoz legalább két személyre van szükség: a mesemondóra és hallgatójára. Vagyis a mesemondás mindig valamilyen társas helyzetben történik, embertől emberig (lélektől lélekig) hatol. A mese tanít, nevel, eligazít az élet dolgaiban: nem becsülhetjük le a mesék oktató szerepét: gazdagítják ismereteinket, erkölcsi útmutatást adnak. A népmesékben, a Jó és a Rossz párharcában végül mindig a Jó győzedelmeskedik. A mesemondás-mesehallgatás olyan társas, minőségi időtöltés, amely közös élményben részesíti a jelenlévőket. Az átélt közös élmény - s az ebből fakadó közös tudás - részesei fél szavakból is megértik egymást: elég fölidézniük a számukra fontos és valamiért éppen aktuális mesei fordulatot, hogy aztán cinkos összekacsintással kimondatlanul is fölidézzék a mesehallgatás során megszerzett élményt. Ennek köszönhetően a mese nem csupán az egyéni identitást formálja (a mesehallgatás közben azonosulunk a hősökkel), hanem a mesélés élményében részesülő családi, baráti vagy más közösségek társas kapcsolatait is elmélyíti. A mesemondónak is örömet jelent, ha elvarázsolhatja hallgatóságát. Olykor meg kell küzdenünk a hallgatóság figyelméért. Amikor egy új, még nem bejáratott mesével birkózunk, fokozottan észnél kell lennünk, nehogy kifelejtsünk valami fontosat a történetből. Ám minden nehézséget feledtet a hallgatóság reakciója (a szavakba öntött, a tekintetben, testtartásban, önkéntelen hangadásokban megnyilvánuló bevonódás).
Miért NE mondjak mesét?
Ha pusztán az a célod a mesével, hogy fejlessz (szókincset, képzeletet, érzelmi intelligenciát, bármi egyebet), vagy gyógyíts a segítségével. Könnyen csapdába eshetünk, ha erőltetett módon csak ezeket a célokat tartjuk szem előtt: munkánk végeredménye didaktikus, kioktató, szájbarágós lesz, a mesemondás és hallgatás elveszti szabadságát és spontaneitását. Igaz ugyan, hogy a mesék pedagógiai és terápiás alkalmazása számos eredménnyel kecsegtet, de ez a napjainkban népszerű megközelítés komoly veszélyeket is hordoz, mert leszűkíti a mesemondás eredeti terét – művészi totalitását - az elérni kívánt hatás egyoldalú, funkcionális céljaira.
Kinek mondhatok mesét? Hogyan befolyásolja a közönség összetétele a mesemondást?
Röviden: bárkinek, aki készen áll arra, hogy mesét hallgasson. Nemcsak gyermekeknek szólhat a mese, az egyre gyarapodó számú felnőtt mesemondó alkalmak bizonyítják, hogy felnőtt hallgatóság körében is van mit keresnie a mesének. Egyaránt figyelembe kell vennünk a hallgatóság létszámát, életkori összetételét (nagyjából azonos korúak-e, mint egy óvodai csoport vagy iskolai osztály, vagy felnőttek és gyerekek vegyesen), a mesehallgatásban való jártasságát. Egykor a mesemondók mást és másképpen meséltek férfi vagy női hallgatóságuknak, idősebbeknek és a fiatalabbaknak. Érdemes a meseszöveg kiválasztásánál és a mese előadásmódjában, a szabadon alakított, rögtönzött elemek megformálásával hozzáigazítani a mesélést a közönséghez.
Létszám? Hány embernek meséljünk?
Családi vagy szűkebb baráti közegben a mesehallgatás intimitása könnyebben megteremthető. Amikor ismerik egymást a jelenlévők, könnyebb dolga van a mesemondónak: a szükséges figyelem megszerzéséért nem kell sok erőfeszítést tennie, és a mese aktualizálásához, személyes hangvételéhez is gazdagon meríthet abból a közös tudás- és élményanyagból, amely az egymást jól ismerők rendelkezésére áll. Ha nagyobb létszámú közönségnek mesélünk (akár egy 30 fős osztálynak, akár egy művelődési ház nagyobbacska termében összegyűlt 50-100 főnek), többet kell tennünk azért, hogy a hallgatóink valóban társaink legyenek a mesélésben: szerencsés, ha a jelenlévőkkel fenn tudjuk tartani a szemkontaktust, illetve a mesemondás előtt, vagy éppen a mesekezdő formulába szőve kérdéseket teszünk fel, megszólítjuk a közönséget. Emellett néhány magunkra mint mesemondóra utaló fordulattal személyesebbé tehetjük a mesélést. Gyerekcsoport esetében a közös éneklés, mondókázás is jó alapot teremthet a figyelmes mesehallgatáshoz.
Mesehallgatásban való jártasság
Más meséket érdemes választani gyakorlott mesehallgatóknak, illetve azoknak, akik csak most tanulják a mesehallgatást. Elsőre talán meglepően hangzik, hogy a mesehallgatás képessége fejleszthető, tanulható, sőt szükség is van rá. A hosszú szöveget ugyanis lankadatlan, értő figyelemmel kell követnie a hallgatóságnak, nehogy elveszítsék a mese fonalát, bevonódjanak, érzelmileg ráhangolódjanak a történetre.
Mikor mondjak mesét? (A mesemondás mai alkalmai)
A mesemondás-mesehallgatás mindig is közösségi, társas tevékenység volt és marad. Ez akkor is így van, ha a mesemondás alkalmai megváltoztak az idők során. Egykor a mese elsősorban az őszi, téli társas munkaalkalmak kedvelt műfaja volt: kukorica- és tollfosztás közben, a fonóban hangoztak el leggyakrabban a mesék. De a kényszerű, hosszú ideig tartó összezártság (vonatutazás, katonaság, kórház, börtön) is teret adott a mesének. Napjainkban talán a gyereknek való elalvás előtti mesélés a legjellemzőbb, leggyakoribb. Ezt követi az intézményes oktatás-nevelés keretei között elhangzó mese az óvodában és az iskolában, ezek közeli rokona a könyvtári mesemondás. A hosszabb utazási vagy kényszerű várakozási idő is gyorsabban telik meséléssel. Sokan vállalkoznak arra, hogy kórházban, gyermekotthonban, táborokban mondjanak mesét. Újkeletű kezdeményezés a felnőtt meseestek megszervezése. Napjainkban kulturális programok önálló eleme vagy kísérőprogramja lehet a mesélés. Egyre többen vállalkoznak rá és bízvást egyre szélesebb lesz a felnőtt fejjel mesét hallgatni kívánók tábora is. A családoknak szánt programokon pedig a különböző generációk – gyerekek, felnőttek és szépkorúak – együtt hallgathatják a mesét.
Milyen hosszú egy mese?
Ez attól is függ, melyik mesei alműfajról van szó, ezen kívül a mesélő ügyességétől, tehetségétől (tudja-e érdekfeszítően, fordulatosan mondani a történetet), valamint a hallgatóság pillanatnyi türelmétől, figyelmétől. A hazugmese, a csalimese, a legendamesék és az állatokról szóló történetek egy része igen rövid, pár perces. A színesen, sok epizóddal, gazdagon elmondott novella- vagy tündérmese egy órán át, vagy akár még ennél tovább is tarthat.
Mit meséljek
Ahhoz, hogy mesemondásra add a fejed, érdemes sok mesét ismerni. Ebben segítséget nyújtanak a mesetárunkban olvasható szövegek, melyeket minden hónapban egy új mesével gyarapítunk (a hónap meséje). Ha ezeket mind megismerted, bibliográfiánkban a mesemondó mestereket bemutató részben számos olyan könyv, kiadvány címét közöljük, amelyekben gyönyörű meséket találhatsz. Mesét nemcsak olvasni, hallgatni is tudsz. Ha más mesemondókat hallgatsz, a mesemondás szövegen túli műhelytitkait is ellesheted tőlük. Naptárunkból tájékozódhatsz, a közeledben mikor és hol mondanak legközelebb mesét. Hidd el, érdemes rászánni az időt!
Hogyan válasszak mesét?
Mindenképp olyasmit meséljünk, ami kedvünkre való, örömünket leljük benne mesemondóként! Szintén érdemes végiggondolnunk, milyen a közönség összetétele (kora, létszáma, mesehallgatásban való jártassága) és milyen az a mesemondási helyzet, amelyre készülünk – ezek mind befolyásolják, hogy egyszerűbb vagy bonyolultabb, érzelmesebb vagy fordulatos, izgalmas mesét mondunk.
Ismert vagy ismeretlen mese?
Mondjunk bátran ismert meséket, nincs szükség arra, hogy mindig új szöveggel készüljünk a mesemondásra! Különösen a gyerekeknek okoz örömet, ha a kedvelt történeteket újra és újra meghallgathatják. Az ismert mesék újramesélése során mesemondói tehetségünket is csiszolni tudjuk: rátalálunk azokra a fordulatokra, amelyek nagyobb örömet okoznak a hallgatóságnak, vagy mi magunk mondunk nagyobb kedvvel. Ezek rögzülnek, kikristályosodnak az emlékezetünkben és egy következő mesemondáskor könnyen felidézhetőek. A közismert meséket érdemes olyan változatban elmondani, amelyet hallgatóink nem ismernek.
Hogy kezdjek hozzá?
A közönség köszöntése, megszólítása, önmagunk bemutatása segíthet a figyelem megszerzésében, a mesehallgatásra való ráhangolásban. Ha a külső Ha megkaptuk a szükséges figyelmet, mesekezdő formulával jussunk el a mesébe! Rövidebb és hosszabb mesekezdő formulákat is alkalmazhatunk, attól függően, készen áll-e a közönségünk a mesehallgatásra. Példatárunkban mindkét típust bemutatjuk.hatások nagyon erősek és nehéz a hallgatók figyelmét a meséhez vezetni, a közös éneklés (gyerekeknél a közös mondókázás, felelgetősdi), a találós kérdés igen hatékony segítőnk lehet.
Hogyan mondjam? Mik a mese előadásmódjának fortélyai?
A mesélés élményegyüttesében a szöveg szépsége mellett az is fontos, hogy a mesemondó hogyan adja elő a szöveget. Legfontosabb a természetesség, nincs szükség túlzott színészkedésre. A mesemondó a szereplők, a helyszínek, a mesei fordulatok életre keltéséhez (ahhoz, hogy a közönség a hallottakat mind jobban el tudja képzelni) a hangját, az arcjátékát, gesztusait, mozdulatait – vagyis az egész testét – használhatja.
Hangerő
Mindig olyan hangerőt használjunk, hogy a hallgatóság jól halljon bennünket! Szükség van a mesében a halkabb és hangosabb megszólalásokra (két szereplő párbeszéde esetében ez különböztetheti meg a megszólalókat, a mesei csoda, váratlan fordulat közeledtével a mesélő gyakran fogja suttogóra, hogy a fordulat bekövetkeztével hangosabb megszólalása jelezze a bekövetkezett változást). A figyelmet és a képzelőerőt a hangerő dinamikus váltogatása egyaránt megsegíti. Nem kell tehát állandóan nagyon hangosan beszélni, de arra is ügyeljünk, hogy a közönségnek ne kelljen erőlködnie a hallhatóságunkért. A halkabb részeket artikuláltabban, tagoltabban hangoztassuk!
A beszéd tempója
A jó mesélő egy árnyalatnyival lassabban mondja a mesét a megszokott, rendes beszédtempóhoz képest. Ugyanakkor a beszéd gyorsabb vagy lassabb tempója - a hangerőhöz hasonlóan - segítségünkre lehet a mesei szereplők megjelenítésében (pl. egy már-már hadarva megszólaló szereplő) a mesében ábrázolt mozgás érzékeltetésében vagy a feszültségteremtésben. A beszédtempó váltogatása a figyelem fenntartását is elősegíti.
Hangszín, hangmagasság
Magasabb vagy mélyebb hangon szólalnak meg a női és férfi, a bajba jutott vagy éppen ellenséges mesei hősök. Elsősorban a mesei szereplők megjelenítésének fontos eszköze a magasabb vagy mélyebb beszédhang alkalmazása. (Nem könnyű elválasztani a hangerőtől, de érdemes figyelmet fordítani a kettő megkülönböztetésére.) A hangmagasság elvontabb jelenségek érzékeltetésében is szerepet kaphat, pl. a komikum, a veszély megjelenítése során.
Mesemondás nyelvjárásban?
A mesemondáshoz hozzákapcsoljuk a tájnyelvi megformálást, hiszen egykori mesemondóink saját vidékük nyelvjárásában szólaltak meg. Ma is van olyan mesemondó, aki szülőföldjén gyermekkorában elsajátított egy tájnyelvet. Helyes, ha a mesét tőlük így halljuk. A mese azonban nem a fonetikai (hangzás szintjén megnyilvánuló) nyelvjárási jellegzetességek használatától lesz ízes és hiteles: a mesterkélt, erőltetett tájnyelvi beszéd inkább kárára van a mesemondásnak. (Gátolja a mesemondót is a szabad szövegformálásban.) Egy-egy tájszó (répa/murok, bab/paszuly, krumpli/pityóka stb.) mesébe szövése azonban megadja a mesék sajátos régi-népi ízét, varázsát.
Mire való az arcjáték és a gesztusok?
Az arckifejezés (mimika), a kéz és a test gesztusai nem feltétlenül szükségesek, de hatékony kiegészítői lehetnek a mesemondásnak. Ismerünk olyan egykori mesemondókat (például: Ámi Lajos, vagy Kurcsi Minya (a pókerarcú), aki szintén közéjük tartozik), akik csak a hangjukkal teremtettek mesei világot, arcjáték és testbeszéd nélkül.A gesztusokat többet használó mesemondók például: Pandur Péter, Görbedi IstvánAz arckifejezés és a testtartás a mesei szereplők jellemének vagy pillanatnyi állapotának megjelenítését segíthetik: a büszkeség, küzdelemre kész állapot, öreg-megfáradt test, a kényes-finom királylányka, deli vitéz a kihívás pillanatában mind más és más testtartással, arcjátékkal érzékeltethetőA kézmozdulataink, a tekintetünk iránya vagy éppen az, hogy merre fordulunk egész testünkkel a mesemondás során, érzékelteti azt, hogy a mesei térben mi hol helyezkedik el, e térbeli jelenségek távolság vagy méret szempontjából hogyan viszonyulnak egymáshoz.
Állva vagy ülve meséljek?
Videópéldáink mindkét lehetőséget bemutatják. Ülve talán kényelmesebb mesélni (különösen akkor, ha hosszú mesemondás vár rád), több lehetőséget ad a kezek és a test használatára, sőt, bizonyos helyzetekben fölpattanhat a mesélő, ha a helyzet úgy kívánja. Nemcsak fölállhatsz, ez nyomatékot ad, kizökkent, jelezheti a mesei tereket – az álló és ülő helyzet váltogatása indokolt esetben hasznos…Egy dolog biztos azonban: a mesemondó versenyek fegyelmezett, kezüket maguk mellé szorító, (vigyázzállásban) mesélő résztvevőinek testbeszéde (és ezáltal egész mesemondása) fölösleges, értelmetlen korlátokkal birkózik.
Hogyan lehet rögtönözve mesélni?
A jó mesélő nem szó szerint mondja el (fel) újra és újra ugyanazt a történetet, hanem minden meséléskor újraalkotja azt. Ebben mindenképp különbözik a mesemondó és a prózamondó (aki az irodalmi szöveget nem másíthatja meg, előadói kvalitásait a kötött szöveg megformálása során csillanthatja meg).Vannak a mesének állandó, nem megváltoztatható elemei és olyanok, amelyek több-kevesebb szabadsággal alakíthatóak. A mese szereplői és a történet váza (a szüzsé, amelyről a mese wikipédiában olvashatsz), valamint néhány a mesei nyelvre jellemző kötött formula alkotják a mesék szilárd és állandó vázszerkezetét. Egyéni alkotókedvünk és tehetségünk a részletek megformálása során bontakozhat ki. Kedvünkre váltogathatjuk például a mesei kezdő- és záróformulákat. Ugyancsak lehetőségünk van arra, hogy összekapcsoljunk meséket vagy különválasztva mondjuk el őket.A szereplők külsejének vagy jellemének, pillanatnyi állapotának, érzelmeinek bemutatásakor szintén nagy szabadságunk van, akárcsak a mesei helyszínek, eszközök, tárgyak megjelenítése során.